måndag 19 augusti 2013

Musikbiografier

 
Jag har läst för många musikbiografier genom åren. Det vanligaste är inte att artisterna själva skriver eller ens intervjuas utan det vanligaste är att journalister eller författare väljer att skriva om en artist eller ett band genom att intervjua folk i kändisens närhet, hämta fakta ifrån gamla tidningsartiklar och andra böcker och media. Det brukar dock bli bäst om artisten själv valt att ge ut den och inte med syftet att artisten börjar bli pank.
 
Den överlägset bästa boken som jag har läst inom musik är The Beatles - Anthology Troligtvis den här Beatlesboken på Bokus  Jag köpte den i England och konkade hem på planet. Fantastiska bilder och det är den boken där Beatles själva medverkat för en gångs skull och till och med skrivit själva. Det är den mest genomarbetade boken som någonsin har gjorts. Allt är perfekt. Foton/texter/innehållet m.m. Känns som att jag skulle struntat i alla 10 000 sidor av andra Beatlesböcker som jag slukat igenom åren.
 
Andra böcker som jag starkt kan rekommendera är Livet av Keith Richards (på bilden), Stones helgalna gitarrist är inte direkt blygsam utan talar öppet och ärligt. Sedan har vi den mest positiva överraskningen någonsin och det är Ozzy och hans bok Jag är Ozzy.
 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar